SamenScholen is een uniek school community art programma voor jongeren in het voortgezet onderwijs en heeft als doel jongeren weer met zichzelf en elkaar te verbinden. Marijke en haar muzikale side-kick gaan op school met de leerlingen aan de slag. De aula of de gymzaal wordt 2,5 uur het kloppend hart van de school, waarin plezier, openheid en aandacht centraal staan. Jongeren gaan de vloer op met oefeningen afkomstig uit het theater, psychologie, medische wetenschap en mindfulness. Marijke is spelleider en schiet daarnaast in en uit verschillende rollen om situaties en theorie zichtbaar en invoelbaar te maken. Illustraties en filmpjes zijn een wezenlijk onderdeel van het programma. Er is zowel ruimte voor interactie en discussie als voor reflectie en stilte. Humor en muziek zijn belangrijke pijlers waarbij veiligheid de bodem onder het programma is.
Leerlingen voelen zich hierna beter over zichzelf, hebben lol gehad met elkaar, zijn meer ontspannen, weten meer over ‘wie ben ik’ en ‘wat voel ik’. Ze zijn gezien en gehoord, hebben ervaren dat ze goed zijn zoals ze zijn, zijn uit hun hoofd in hun lijf gekomen en hebben bewustwording gekregen over zichzelf én in relatie tot de ander.
Het slechte mentale welzijn van jongeren gaat Marijke aan het hart en ze is geraakt door hoe leerlingen zich voelen. Ze verdiept zich al langere tijd in dit onderwerp en heeft veel (kranten)artikelen, boeken, interviews gelezen, bekeken en verzameld. Ze ziet de problematiek ook terug bij haar eigen kinderen, hun klasgenoten, medeleerlingen en vrienden.
Het is haar zielsmissie om met persoonlijk vakmanschap dit gevoel bij jongeren om te draaien.